Pandemia a generat un nou context macroeconomic ale cărui reguli se modifică zilnic. În același timp, se lansează o serie de programe pentru susținerea startup-urilor inovative lansate de guvernele naționale. De exemplu, Franța deblochează 4 miliarde de Euro, în timp ce Germania a anunțat un pachet de 2 miliarde de Euro. Demersuri similare sunt anunțate și de alte guverne europene. Așadar, chiar dacă trecem printr-o perioadă nefastă din punct de vedere economic, există nișe care se pot dezvolta.

O nișă care se adaptează foarte bine în contextul actual este cea a startup-urilor din segmentul fintech care, în urmă cu doar câteva săptămâni treceau printr-o perioadă extraordinară. Acea perioadă le dă acum capacitatea de a se adapta deoarece atunci au avut ocazia de a-și construi sisteme și echipe care să le asigure funcționarea. Acum, provocarea majoră este la nivelul flexibilității și relevanței serviciilor pe care le oferă, de capacitatea de a se adapta noilor realități.

Conform EU-Startups.com, la nivel european, putem sesiza cinci tendințe majore în domeniul fintech.

 

         Finanțarea în noul context

 

 

 

 

 

 

 

 

În cazul în care obținerea unei finanțări este o prioritate în acest moment, ar fi bine să fie trecută pe un plan secundar. Este posibil să mai dureze o perioadă până când programele guvernamentale vor fi demarate. Partea bună a acestui blocaj al accesului la finanțări poate avea și o notă pozitivă. Companiile care vor reuși să supraviețuiască în această perioadă dificilă au șanse foarte mari să devină lideri de piață.

Orientarea către evenimentele online

Industria statup-urilor fintech este oarecum dependentă de evenimente. De câteva ori pe an comunitatea inovativă din fintech se reunește în cadrul unor evenimente profesionale. În cadrul acestor evenimente organizate în orașe ca Paris, Berlin sau Amsterdam, se încheie o serie de parteneriate esențiale pentru progresul companiilor, dar și pentru evoluția sectorului în sine. Acum, aceste evenimente au fost anulate sau amânate, așa că, networkingul și schimbul constructiv de idei se mută online.

Oportunitate pentru serviciile financiare online

Odată cu izolarea și cu o mare parte dintre angajați care lucrează de acasă, activitățile și acțiunile financiare ale oamenilor se mută în online. Așadar, se deschid o serie de noi oportunități pentru domeniul fintech. Conform unui sondaj publicat de Forbes.com, intensificarea plăților digitale și o adopție sporită a aplicațiilor mobile a dus la o creștere spectaculoasă, cu peste 70% a aplicațiilor fintech.

Asumarea unor riscuri

Unele startup-uri își asumă riscurile lansării de noi produse în această perioadă. Această abordare s-ar putea să fie un pariu câștigător în momentul relansării treptate a economiei. Chiar dacă acum investiția în dezvoltarea unui produs nou poate fi considerat un demers riscant, s-ar putea să se prezinte într-un pariu câștigător în viitorul apropiat.

Inițiative orientate către comunitate

Startup-urile din fintech susțin comunitățile în această perioadă dificilă oferind sfaturi gratuite, diminuând costurile tranzacțiilor, donând către spitale și ONG-uri care contribuie la lupta împotriva COVID-19 sau prin dezvoltarea de noi produse orientate către client și nevoile lui actuale. Acesta ar putea fi debutul unui nou comportament manifestat la nivel de industrie, comportament în care nevoile comunității devin priorități de business.

Este foarte posibil ca acest context economic să evolueze și să devină noua stare de normalitate după ce se vor ridica restricțiile.  Cu siguranță, această perioadă va lăsa urme în comportamentele consumatorilor, dar și a companiilor din toate domeniile.

 

 

Topics #fintech #oportunitati fintech #tendinte