Facebook a publicat un raport prin care încearcă să facă o radiografie a impactului pe care îl are criza COVID-19 asupra afacerilor mici și mijlocii. Se pare că această categorie de companii au suferit cel mai mult în urma restricțiilor impuse de către guverne, iar efectele economice se vor resimți în perioada următoare în cea mai mare parte a economiilor naționale.

Pentru a oferi o imagine mai clară asupra stării actuale a IMM-urilor, Facebook a realizat un studiu în care a inclus  86.000 de persoane care dețin o afacere sau care lucrează într-o astfel de firmă. În acest eșantion sunt incuse și 9.000 de persoane fizice autorizate. Raportul a fost publicat în 18 mai 2020, într-o perioadă în care restricțiile impuse pentru prevenirea răspândirii virusului se relaxează în majoritatea țărilor.

Afacerile mici și mijlocii susțin comunități și întrețin economia locală, iar acum se confruntă o criză fără precedent, criză care le amenință supraviețuirea. Studiul oferă o imagine asupra impactului economic resimțit în Statele Unite, unde există riscul ca peste 7,5 milioane de companii mici și mijlocii să se închidă în următoare luni, în cazul în care nu reușesc să-și restructureze costurile, iar operațiunile se le redevină rentabile.

Raportul Facebook încearcă să ofere o imagine mai clară asupra modului în care IMM-urile gestionează această criză și cum previzionează că se vor descurca în continuare, în noul context în care rămân încă o serie de restricții cărora trebuie să se supună.

În primul rând, raportul Facebook ilustrează modul în care o serie de afaceri mici și mijlocii printr-o valoare ușor de identificat, respectiv proporția companiilor care s-au văzut în imposibilitatea de a opera în condițiile restricțiilor.

O serie de afaceri au reușit să-și schimbe modelele de business. Chiar dacă nu u reușit să opereze prin lucrul de acasă sau prin apelarea la serviciile de curierat, capacitatea le-a scăzut semnificativ. Potrivit studiului, 31% dintre afacerile mici și mijlocii s-au închis complet în ultimele trei luni. Situația este mai gravă în HORECA, unde 43% dintre companiile active și-au încetat complet activitatea. Un procent similar, 42%, este relevat și în domeniul serviciilor, cum ar fi îngrijire personală, fitness sau alte servicii profesionale. Același raport arată și un efect imediat, respectiv 36 de milioane de cereri de șomaj înregistrate doar în ultimele șase luni în Statele Unite.

Câte dintre aceste afaceri se așteaptă să își revină?

Aceasta este întrebarea care stă pe buzele tuturor. Răspunsul însă, nu este unul simplu. Nu se știe cât va dura până când vom fi în siguranță și ne vom putea relua stilurile de viață de acum câteva luni. În ciuda acestei incertitudini, majoritatea afacerilor demonstrează o notă de optimism.

În continuarea raportului, Facebook relevă impactul asupra veniturilor companiilor care au rămas operaționale, total sau parțial. Din păcate, 2020 este anul în care sunt anulate majoritatea proiectelor de dezvoltare. Totuși, o serie de afaceri și-ar putea orienta eforturile de dezvoltare către online, mai ales cele care nu au fost foarte active în această zonă.

Criza COVID-19 arată o tendință clară de creștere a sectorului eCommerce, creștere marcată și în raportul Facebook.

Topics #raport Facebook #stare firme mici si mijlocii