Creierul uman este un „mecanism” complex care are nevoie de anumite condiții pentru a funcționa la parametrii optimi. Locul de muncă ne solicită în mare măsură capacitatea de contrare, dar nu reușim să atingem nivelul optim pentru a rezolva problema rapid și într-o manieră calitativă deoarece nu sunt întrunite condițiile de mediu necesare. Oamenii de știință pun această problemă de concentrare pe seama zgomotelor de fond din birou.

Sunetul joacă un rol esențial în crearea condițiilor optime de contrare. Poți rezolva probleme complexe dacă pe fundal rulează o muzică ambientală plăcută, dar dacă în birul domnește rumoarea, glumele între colegi, râsete și un amestec de sunete care ies din fiecare calculator, concentrarea devine o provocare mult prea mare.

Bruiajul pe care îl provoacă sunetele este evidențiat într-un studiu realizat de institutul „Human Experience Lab” din cadrul Perkins+Will. Cercetarea demonstrează cât de important este designul acustic al unui birou pentru performanța angajaților, pentru gradul de satisfacție a acestora la locul de muncă și, nu în ultimul rând, asupra companiei în ansamblul ei, indiferent de dimensiuni.

Cercetarea undelor cerebrale realizată de către institut în 2016 arată asocierile dintre diferite medii sonore și problemele de concentrare le locul de muncă. În același timp, cercetarea oferă și date relevante în legătură cu variațiile nivelului de creativitate în funcție de mediul sonor. Astfel, majoritatea angajaților au declarat că sunt mai creativi la birou atunci când în încăpere este zgomot alb, scrie wfeforum.org.

Zgomotele la un nivel ridicat sunt cele mai reclamate ca perturbând concentrarea la birou. Studiul celor de la „Human Experience Lab” arată că 99% dintre angajați au spus că au întâmpinat probleme de concentrare datorită unor sunete specifice din birou, cum ar fi sunetul prelungit al telefonului sau zgomotele provocate în fundal de discuțiile dintre colegi. Un alt studiu citat de wfeforum.org spune că 68% dintre angajați s-au declarat deranjați când nivelul zgomotului depășea volumul normal al unei discuții.

Odată cu demonstrarea importanței mediului sonor, crearea unui spațiu de lucru în care să se pună accent și pe conceptu de distribuire a sunetului ar trebui să devină o preocupare pentru arhitecții, dezvoltatorii și beneficiarii spațiilor de birouri ale viitorului.

Piața spațiilor de birouri în marile orașe din România trece printr-o perioadă de dezvoltare accelerată, așa că acum ar fi un bun moment pentru implementarea unor principii care să îmbunătățească performanțele angajaților.

Topics #capacitate de concentrare #concentrare #mediu de lucru #sunet birou #zgomot si productivitate