Forumul Economic Mondial lansează o serie de previziuni legate transformările care vor avea loc în viitorul foarte apropiat pe piața locurilor de muncă. Raportul despre viitorul job-urilor oferă câteva perspective ale schimbării pieței muncii provocate de tehnologie.

Pe măsură ce tehnologia evoluează și este integrată pentru automatizarea unei arii cât mai largi de acțiuni din cea mai mare parte a domeniilor de activitate, nevoile angajatorilor se schimbă. În același timp angajații trebuie să se adapteze noului mediu cu un set adaptat de abilități.

Pentru realizarea raportului, Forumul economic Mondial a intervievat 350 de manageri de top din 9 industrii integrate în cele mai mari economii din lume. Astfel, „The Future of Jobs” reușește să contureze mediul de lucru din viitorul apropiat, dar și modul în care se pot adapta angajații la noile condiții.

Într-un viitor apropiat în care roboții, inteligența artificială și realitatea virtuală vor prelua din ce mai multe acțiuni făcute acum de om, dezvoltarea unor abilități adaptate cerințelor noii piețe a muncii, ar trebui să devină o prioritate.

Cele mai importante 10 abilități care vor fi apreciate de angajatori până în 2020 sunt:

10. Flexibilitatea cognitivă

Acestă abilitate implică logică, creativitate și o înclinație către rezolvarea problemelor. De asemenea, presupune capacitatea de a adapta modul de comunicare în funcție de interlocutor, respectiv că nu toți interlocutorii sunt abordați în același mod cu același ton și același text. Cu alte cuvinte, se urmărește capacitatea de a personaliza modul de comunicare în funcție de interlocutor.

9. Abilități de negociere

Aceste abilități vor fi apreciate în special în joburi care implică IT-ul și matematica, cum ar fi dezvoltarea de soluții software și analiza datelor. De asemenea, va fi o abilitate vitală în arte și design inclusiv în designul comercial și industrial.

8. Oferirea de ajutor

În viitorul apropiat, angajatul va fi evaluat și după disponibilitatea în a-i ajuta pe cei din jurul lui, fie ei clienți, colegi de echipă, șefi, sau alți colegi din același domeniu de activitate.

7. Analiză și luarea deciziilor

Companiile colectează volume tot mai mari de date din mediile în care activează, așa că apare o nevoie din ce în ce mai pregnantă de oameni care să analizeze aceste date și să ia decizii fundamentate pe acestea.

6. Inteligența emoțională

Roboții nu sunt capabili, cel puțin nu încă, să „citească” omul la fel cum o poate face percepția umană. De aceea, angajatorii vor pune din ce în ce mai mult accent pe abilitatea angajaților de a percepte și interpreta reacțiile celorlalți, precum și a impactului pe care reacțiile proprii le asupra celor din jur.

5. Coordonarea în echipă

Această abilitate se încadrează sub umbrela abilităților sociale. Presupune capacitatea de a colabora, de a se adapta în funcție de nevoile și cerințele unui grup de oameni și de a demonstra o sensibilitate aparte pentru nevoile celorlalți.

4. Managementul resurselor umane

O abilitate esențială pentru cei care vizează posturi de management. Presupune capacitatea de a motiva oamenii, exploatarea talentului angajaților și dezvoltarea de noi abilități, precum și capacitatea de corelare a abilităților unei persoane cu cerințele unei anumite sarcini sau a unui anumit post.

3. Creativitate

În 2015, creativitatea se clasa abia pe cea de-a zecea poziție în topul celor mai râvnite abilități de către angajatori. Acum, în 2018 ajunge pe podium. În contextul actual în care apar zi de zi noi soluții tehnice și tehnologice este nevoie de oameni creativi care să le găsească cele mai bune utilizări în beneficiul companiei și a clienților acesteia.

2. Gândire critică

Această abilitate devine din ce în ce mai importantă pe măsură extinderii automatizării. Factorul uman din orice proces are nevoie să se bazeze pe logică, pe rațiune și pe optimizare. Mințile critice sau analitice trebuie să evalueze folosirea excesivă sau sub nevoi a resurselor și să optimizeze procesele astfel încât să aducă beneficu sustenabil mediului intern și extern companiei.

1. Capacitatea de rezolvare a problemelor complexe

Folosirea tehnologiei în procesele companiei este cu două tăișuri. Dacă pe de-o parte ușurează munca umană, rentabilizează și face procesele mai accesibile din punctul de vedere al supravegherii și controlului, pe de altă parte poate complica lucrurile. De aceea este nevoie de o minte umană lucidă care să aibă abilitatea unei reacții rapide și eficiente în rezolvarea acestor probleme.

Conform raportului Forumului Economic Mondial până în 2020 36% din joburile disponibile în toate industriile vor necesita ca abilitate primară această capacitate de rezolvare a problemelor complexe.

Angajații care doresc să rămână competitivi pe piața muncii ar trebui să lucreze la dezvoltarea acestor 10 abilități esențiale. Astfel își vor asigura „supraviețuirea” într-un cadru profesional dominat de tehnologie.

Topics #abilitati angajat #previziuni resurse umane #resurse umane