Securitatea informatică ar trebui să devină o prioritate, mai ales în contextul actual în care o mare parte din activitate s-a mutat în afara rețelelor securizate din birouri în rețelele casnice din locuințele angajaților.

Chiar și dacă lăsăm de-o parte contextul generat de măsurile luate pentru stoparea răspândirii noului coronavirus, orice companie, indiferent de dimensiuni și domeniu de activitate folosește soluții digitale și cel puțin un calculator. Fie că este vorba de sisteme de facturare sau de aplicații pentru gestiunea stocurilor, uneltele digitale sunt integrate în procesele companiilor.

Deși le ușurează viața, aceste unelte pot deveni puncte vulnerabile, exploatate de hackeri. Conform unui raport CNBC, citat de Entrepreneur.com, 43% din atacurile hackerilor sunt îndreptate împotriva companiilor mici. În medie, un atac reușit produce pagube de 200.000 USD și, de cele mai multe ori, determină falimentul companiei în doar șase luni după atac.

Amenințarea informatică este una reală. Hackerii vizează date specifice, așa că cei care operează cu astfel de date ar trebui să manifeste o precauție sporită.

1.       Hackerii vor date personale.

Datele personale ale angajaților și a clienților unei companii sunt unele dintre țintele cele mai des vizate de hackeri. Aici sunt vizate atât datele de identitate cât și date care relevă situația financiară. În principiu, orice date care pot oferi accesul deținătorului la credite, pot facilita cumpărături online sau către alte servicii financiare sunt foarte tentante.

2.       Hackerii vizează infrastructura digitală

O altă țintă este infrastructura digitală a companiei. Serverele pentru stocarea datelor sunt scumpe așa că hackerii pot să pătrundă în serverele unei companii pentru a-și păstra datele lor. Cu cât o infrastructură este mai dezvoltată, cu atât devine mai tentantă. În timp această preluare va genera un set de costuri suplimentare pentru companie, mai ales dacă intrușii nu sunt depistați și își cresc volumul de date stocat.

3.       Hackerii caută informații confidențiale despre produse

Unul dintre cele mai importante seturi de date pe care le deține o companie sunt informațiile despre produsele sale. In timp ce o parte dintre aceste informații sunt publice, există și un set confidențial în care constă avantajul competitiv oferit de un produs în fața concurenței. De asemenea, informațiile referitoare le produse aflate în dezvoltare sunt vitale. În cazul în care acest set de date este preluat de hackeri, compania poate suferi pierderi majore.

4.       Hackerii vor să ajungă la informațiile confidențiale ale companiei

În timp ce informațiile financiare ale unei companii sunt publice, în cea mai mare măsură, hackerii pot viza alte seturi de date prin care ar putea interveni să întrerupă fluxul normal al operațiunilor unei companii. E aici, pot decurge o serie de acțiuni de sabotaj ale companiei care s-ar putea să atragă pierderi severe, atât financiare, cât și de imagine.

5.       Hackerii vizează controlul rețelei

În unele situații hackerii sunt mai puțin interesați de datele propriu-zise, ci au ca prioritate preluarea controlului asupra rețelei. Aceste atacuri sunt de tip ransomware. Odată ce a fost preluat controlul asupra rețelei și a fost blocat accesul la date, hackerii vor cere o răscumpărare în schimbul deblocării. De obicei, aceste atacuri sunt inițiate prin tentative de phishing sau prim e-mail-uri spam.

Prevenția acestor atacuri este esențială. Odată ce ele au pornit și hackerii au reușit să pătrundă în sistemele companiei, pot să rămână nedetectați o perioadă destul de lungă de timp. Așadar, vor avea timp suficient pentru a exploata datele vizate și să provoace pierderi companiilor. Este nevoie de implementarea unor proceduri stricte pentru angajați, precum și instalarea de aplicații de protecție care pot preîntâmpina astfel de atacuri.

 

 

Topics #atacuri informatice #date vulnerabile #hackeri #securitate cibernetica