Pentru antreprenorii din România și nu numai, anul 2020 a stat sub semnul pandemiei de coronavirus. Regimul de viață și de business impus de normele de siguranță sanitară a determinat o schimbare radicală în interacțiunile dintre afaceri și clienți. Aceste schimbări s-au simțit în toate domeniile de activitate, în proporții diferite, bineînțeles.

În timp ce industria HORECA pare să fie cea mai afectată, o serie de alte domenii se confruntă cu probleme. Noile reguli ale „jocului” nu sunt date doar de normele legale, ci și de o schimbare în comportamentul clienților. Mularea business-urilor după noile tendințe a fost, în ultimele luni, provocarea majoră de care s-au lovit majoritatea antreprenorilor. În mare parte de capacitatea de adaptare la noile condiții, de flexibilitatea business-ului, de creativitatea antreprenorilor a depins supraviețuirea în această perioadă.

Una dintre nișele care au resimțit criza a fost cea a serviciilor de cosmetică auto, în special cele de detailing. Tendința generală manifestată la majoritatea clienților a fost limitarea cheltuielilor la acoperirea nevoilor esențiale. Întreținerea cosmetică a mașinii, indiferent de beneficiile pe care le aduce nu și-a mai găsit locul pe lista de priorități.

Pentru Bogdan Chifa și echipa AutoCBN anul 2020 a fost unul la provocărilor majore. După ce în 2019 salonul de cosmetică auto a avut o creștere consistentă, ceea ce a determinat și demararea unor proiecte de dezvoltare, luna martie a anului în curs venit cu un șoc puternic: sistarea activității în perioada stării de urgență.

 „Luna martie a fost un moment de grea încercare, deși atunci, în momentul impunerii stării de urgență nu am realizat neapărat că impactul va fi unul pe termen mediu și lung. Ca majoritatea antreprenorilor cu care am mai vorbit, ne așteptam ca totul să se termine în două săptămâni după care să revenim la treabă. Cu această idee în minte, în primă fază am abordat situația ca pe o vacanță, mai mult timp în familie. La un moment dat, când am observat că situația escaladează și că se schimbă complet modul de interacțiune cu clienții, am început să îmi fac probleme și am început să căutăm alternative pentru a ne desfășura activitatea, dar și pentru a avea un impact asupra luptei împotriva virusului.” povestește Bodan Chifa despre momentul în care a realizat că afacerea sa ar putea să aibă probleme.

Într-o primă fază, echipa AutoCBN a încercat să fie alături de cei din prima linie, așa că a oferit servicii pro bono Poliției de Frontieră și Poliției Române. Aceste servicii au constat în igienizarea parcului auto aparținând celor două instituții care asigurau, în stradă, respectarea regulilor sanitare în vederea diminuării răspândirii pandemiei.

 

„Am făcut un pas pentru a-i ajuta pe cei care erau expuși riscurilor de infectare. La vremea respectivă era un trafic crescut la punctele de trecere a frontierei din vestul țării, așa că am considerat că este un punct strategic care ar trebui protejat.” spune Bogdan Chifa.

Acțiunile pro bono au marcat respectarea principiilor de responsabilitate socială ale AutoCBN, dar afacerea nu putea supraviețui, fără să-și monetizeze serviciile. Aici a fost nevoie de o adaptarea la noile realități, respectiv o regândire a pachetelor de servicii propuse clienților. Au fost evidențiate serviciile care vizau igienizarea habitaclului și a instalației de aer condiționat. În același timp, au fost comunicate mai intens și beneficiile unei intervenții prompte atunci când este vorba de reparații rapide aflate în portofoliul de servicii propus de salon, respectiv reparația parbrizului. Această abordare s-a dovedit a fi una la care au rezonat clienții și au început să reapară programările. Chiar dacă aceste servicii nu erau în topul preferințelor clienților, acum au devenit printre cele mai solicitate intervenții.

„2020 a fost anul unor provocări majore dar și a descoperirii unor oportunități. Am reușit, cel puțin până acum să ne menținem pe o linie de plutire, poate chiar și cu o ușoară creștere de la o lună la cealaltă. Dacă am găsit câteva servicii adaptate perioadei, nu înseamnă că ne oprim din a căuta să rezonăm cu clienții noștri care ne împărtășesc pasiunea pentru mașini.” continuă Bogdan Chifa.

AutoCBN poate fi considerat unul dintre „cazurile fericite” ale acestei perioade. Pe lângă abordarea unor servicii adaptate, AutoCBN s-a bazat pe un portofoliu vast de clienți pe care i-a deservit și cărora le-a câștigat încrederea. Probabil, perioada aceasta vine cu o lecție importantă pentru antreprenori, respectiv acordarea respectului cuvenit fiecărui client este un efort sustenabil care își va demonstra beneficiile pe termen lung.